Thursday, December 10, 2009

På riksarkivets herrtoalett råkade jag kladda ner en pappersservett när jag torkade händerna utan att ha sköljt av tvålen från dem. Visst, en motgång, men ingen allvarlig kan tyckas. Ändå tog jag tillfället i akt och väste ur mig ett trött "sug jävla kukjävel" innan jag började om från början med min tvagning. När jag var färdigtvättad och på väg ut klev en typisk släktforskare i övre sextioårsåldern som stått gömd bakom den skärm som dolde pissoaren fram. Skamsen höll jag vänligt upp dörren åt honom på min väg ut. Han syntes förvirrad av mitt kluvna uppträdande och tackade osäkert och lågt innan vi gick åt varsitt håll.

11 comments:

Roger said...

Du skulle ha sagt till släktforskaren:

"Jag håller på att leta reda på min släkt från Balkan. Vi har så konstigt namn:

Sogjavla Kokjavel - det borde väl vara serbiska - eller vad tror du?"

Anonymous said...

Disonansen mellan ditt artiga agerade och din galtkropp torde även det bidragit till släktforskarens osäkra beteende. Det ligger knappast i den tjokstarkes natur att uppehålla sig på riksarkivet, än mindre hålla upp dörren åt släktforskare.

Anonymous said...

Dissonans ska det vara

Roger said...

Bloggar kommer, bloggar går
Bloggaren kan ledsna
Bloggaren kan också fly
I en chartrad Cessna

Troligast i detta fall
Att denna frånvaros grymhet
Kommer sig av en yrkesskada
Som du har fått på gymmet

Du väl för tjocka fingrar fått
Av fjäder, skivstång och hantel
Tangentbordet blir ohanterbart
Därav din fallna mantel

Så du vår Tjockstarke Idol:
Vi är många som vill läsa...
Skit i Slickepott och Gullebrand
Börja skriva med din näsa!

Amanda said...

du är briljant.

Pjattman said...

det var glada nyheter

Pjattman said...

fö har jag rott tjockstarkprojektet i hamn. jag gick upp tio kilo och räknas enligt bmi-tabellen som överviktig med ganska trygg marginal. nu försöker jag banta tillbaka mina ansiktsdrag.

Anonymous said...

Jag vill ligga med den här bloggen.

Mos said...

mer dödsblogg, kom igen nu föfan

Anonymous said...

Kom igen nu Pjattman, antingen börjar du twittra eller så plockar du upp den här bloggen igen! Snälla!

Anonymous said...

Men kom igen! Det börjar bli tröttsamt att var eviga dag klicka på ditt bokmärke och se att du INTE har uppdaterat. Kom igen, vi behöver ju något att läsa till morgonkaffet.