Tuesday, October 20, 2009

Idag, det tjockstarkaste passet: bröst/biceps. Sällan tillåts man komma de fria vikterna så nära som under dessa pass. Genom hantelpress och bicepscurl blir hantlarna en förlängning av en själv, och för en stund känner man sig som en Edward Dumbbellhands. I symbiosen mellan hand och hantel blandas små, små järnspån från den långsamma, men ändå ständiga eroderingen av stängernas räfflade greppytor med handsvett och hudavlagringar till en doft som inte står att finna utanför gymmet.

När jag tidigare ikväll låg där med hantlarna på bröstkorgen, sekunderna innan första repetitionen i bröstpressens sista set, tänkte jag att den doften gläntar på en dörr inom mig till mitt tjockstarka rum, en dörr som jag tidigare inte vågat öppna, men som jag nu, med Thomas Bergmans hand tryggt på min axel, kliver genom utan en slinga ångest i hjärtat.

14 comments:

Anonymous said...

Det är kan aldrig vara omodernt med en bred bringa och att par tjockstarka armar....
/T. Bergman

Pjattman said...

lika sant 195? som 2009

Sven Hamberg said...

förutom de rent socioestetiska attributen en tjockstark framtoning ger finns även fler fördelar. "Fettvävnad kan vara stötdämpande och skyddar därmed organ." hur kungligt är inte det?

Johan said...

Jag tänker på han Johnny Pumas kompis, Mr. nånting. Han är ju alla tjockstarkas arketyp, på något vis. Ska kolla om jag kan ta reda på mer om honom...

Johan said...

Det finns ingenting om Johnny Puma på internet! Det hänvisar mer till nån före detta nazist än den riktige, dvs wrestlaren Johnny Puma. Jag behöver någon med bättre googlekunskaper än jag själv att ta reda på vad Johnny Pumas tjockstarke wrestlarkompis hette. Någon kanske rent av har en gammal Buster liggandes, och kan ta reda på det! Detta är mycket viktigt för hela tjockstarkdiskussionen.

David said...

Johnny Puma (eng: Johnny Cougar) var en klassisk busterserie som publicerades på 70-, 80- och 90-talet (förmodligen). Han var en fribrottande indian med kampvrålet "hookaaiiiii!", och hans tjockstarke hantlangare hette Splash Gorton. Han fick tydligen en spin off-serie, men den har jag aldrig läst.

Jag vill också minnas att Splash alltid äntrade scenen till en låt som gick "oss... rubbar dom inte på... oss.. rubbar dom inte på..." Oklart om det var musik eller om publiken som sjöng dock, men det var i alla fall toner som flög kring texten, så jag antar att han hade med sig ett kassettband med låten inspelad.

David said...

Helvete. Splash Gorton var ju han med mustaschen som såg ut som en banderiljär.

Får återkomma angående den tjockstarke med musiken.

David said...

Big Daddy! Så hette han.

Big Daddy och JP

Var tydligen baserad på en verklig karaktär, som är attans tjockstark:

Det tjockstarka originalet

Målbild, någon?

Pjattman said...

det är sådär jag vill se ut. han har riktigt grymma biccar och pecs, men tycks inte för den skull ha duckat för ett skrov.

Pjattman said...

sven: fett är ju kroppens bubbelplast

olov said...

splash gorton är ju fö farligt nära att ha snott sitt namn från flash gordon. eller vice versa.

olov said...

splash gorton är ju fö farligt nära att ha snott sitt namn från flash gordon. eller vice versa.

Sven Hamberg said...

ganska säker på att det är versa.

Anonymous said...

lasa hela bloggen, ganska bra