Thursday, April 02, 2009

om livet i allmänhet och om att cykla från engelska parken till vaksala torg med en fjällvandrande diabetikers blodsockernivå i synnerhet

Från engelska parken till vaksala torg blir jag överkörd tre gånger. Först när jag försöker ta mig ut i carolinabacken, där cykelvägen från svc oförklarligt mynnar ut i den sattrafikerade korsningen dag hammarskölds väg-drottninggatan. Sedan längst ner i carolinabacken, för att bilisterna vägrar ge oss cyklister företräde trots att de kukhuvena har stopplikt. Sista gången jag körs över är i korsningen vaksalagatan-kungsgatan, där jag kläms mellan två bussar i linjetrafik och hamnar under någon av dem.

Bilförare verkar tycka att det är värt plåtskadorna att få ramma en cyklist och busschaufförer tycks sakna all form av repekt för mänskligt liv, så jag dör tre gånger innan jag tagit mig till kvarnen för att köpa middag. När jag har handlat och är på väg ut glider som final en liter mellanmjölk mig ur fingrarna och slår i golvet med självmord som naturlig följd. Så har jag dött fyra gånger innan jag är hemma.

Aldrig tidigare har väl Karin Boye haft så fucking jävla fel, för fan heller att det skulle vara vägen som är mödan värd när man på det här viset, hungrig som hela afrika, cyklar hem från skolan.

13 comments:

Burgschki said...

jag kan inte låta bli men varje gång en bloggare nämner Boye måste jag berätta att jag är släkt med henne. Eller ja, hennes kvarlevor rättare sagt.

ALLA bloggare nämner Boye minst en gång.

Pjattman said...

fan vad coolt. mitt förhållande till henne består i att jag brukar sitta ovh sprätta snus i taket på karin boye-biblioteket. sen minns man ju förstås bryt upp från vm-krönikan 94.

Anonymous said...

Kan inte låta bli att nämna att cyklister ALLTID ska lämna företräde åt bilister och bussar.

Läs trafiklagen Pjattman.

Burgschki said...

har hon ett eget bibliotek?

jag har inte läst kallocain ännu o jag vet bara att man skämdes över henne när hon levde, bisexuell o allt.

när jag var tolv läste jag ngn dikt o tyckte att det passade klockrent in på mig. jag var nog riktigt speciell känner jag.

Pjattman said...

inte vid stopplikt va? isf är det ju lagstiftaren ett rattfyllo.

ja. hon har bibliotek på uppsala universitet uppkallat efter sig. kallocain var väl mest som science fiction, och sånt gillar jag inte riktigt. men lite fränt att hon typ skrev 1984 tio år före den kom. nu har jag iofs inte läst 1984, så jag vet inte säkert vad den handlar om, men jag tror att det är ungefär samma.

Pjattman said...
This comment has been removed by the author.
Pjattman said...
This comment has been removed by the author.
Pjattman said...

nu har jag kikat i trafiklagen och cykel räknas till fordon och cyklisten lyder under samma regler som bilisten. alltspå gäller högerregeln mot cyklister. finns det några regler som säger nåt annat?

burgschki said...

jag har läst 1984. nu vet jag vad kallocain handlar om.

om man kör full pa cykel förlorar man körkortet da?

i tyskland gör man det.

Per said...

nä. rattfylla åker manbara på om man kör ett motordrivet fordon eller en spårvagn på fyllan. dessutom. när jag sa trafiklagen menade jag eg. trafikförodrningen.

fö. i tyskland får man väl vara ganska full när man kör bil?

Burgschki said...

jo. man får ha typ 0.5 här. men bara om man haft körkort ett tag o cyklar man berusad åker körkortet.

men jag trodde styrstångsfylla fanns i sverige?

Per said...

njaee. det är en myt det där med styrstångsfylla tror jag. däremot kan man åka för vådslöshet i trafik om man gör nåt djävelskap på cykel när man är full.

Anonymous said...

mycket intiresno, tack