Thursday, October 18, 2007

våldet accelererar

Hösten 2007 regeras av en björnfrossa utan historisk likhet. För omkring två veckor föll en man offer för en björn utanför sinstuga. En vecka senare attackerades två jägare av en annan björn med skador på bål och huvud som följd. Björnvåld har tidigare varit mycket ovanligt i Sverige. Före 2004 då en jägare dödades hade i Sverige ingen bragts om livet i sådant sammanhang på hundra år. Den fredliga samvaron mellan björnen och mannen tycks nu över. 2007 tycks den svenska björnstammen fullständigt ha tappat respekten för allt vad människovärde innebär. Idag är var björn en potentiell dödare. Kan vi acceptera detta, eller är det dags att tillsammans säga ifrån? Vad har vi egentligen för nytta av björnen? Vad skulle vi förlora på att göra oss av med den? Jag säger inte att vi ska skjuta av björnstammen, men att vi moget bör överväga alternativet.

3 comments:

Ylva said...

Jag har en känsla av att jag inte bryr mig så mycket om björnarna. Jag är rädd för dom och skulle inte vilja möta en. Vargen däremot. Extremt viktigt djur!

Jonas said...

För att inte tala om järven.

Pjattman said...

vargen ska givetvis värnas. järven klarar sig alltid. han har väl inga fiender?